Caraş-Severin, Romania

BREBU NOU – Mii de melomani şi sute de corturi au împânzit zona din jurul Poienii Lupului, pentru ediţia a XVII-a a Festivalului internaţional de Jazz, iar locurile de cazare au fost epuizate cu mult inainte de data începerii, unele fiind rezervate chiar de la ediţia trecută. Ca în fiecare an, la Gărâna au venit nume mari ale genului, care au ţinut capul de afiş, în frunte cu chitaristul american Bill Frissell.

Cu toate acestea, organizatorilor le-a fost greu să pună pe picioare o manifestare de asemenea anvergură. „Important e că aducem nou şi bun, în continuare. Am reuşit să trec peste toate dificultăţile crizei în care ne mişcăm, atât financiare cât şi de altă natură. Pe lângă muzică de calitate, am programat lansări de cărţi, de DVD-uri. Marcăm un premiu important pe care Consiliul Judeţean Caraş-Severin îl acordă, la iniţiativa preşedintelui Sorin Frunzăverde, muzicianului Charles Lloyd. Este vorba despre o diplomă de excelenţă din partea Banatului. A fost cea mai grea ediţie a festivalului, din cauza banilor şi a atitudinii pe care unii o au faţă de acest proiect. Dar, mergem mai departe”, ne-a declarat Marius Giura, directorul festivalului.

Manifestarea a evoluat, de la o întâlnire în curtea lui Gigi Tăuş, cu gulaş şi cântări ca între prieteni. Iniţiatorul acestei mişcări s-a aflat, ca în fiecare an, la faţa locului. „Nici nu-mi vine să cred că eu m-am aflat la începutul acestuia. Acum parcă trăiesc dintr-un festival în altul şi asta mă ţine în viaţă. Din punct de vedere artistic a evoluat foarte mult, cum nici nu visam, şi mă refer la numele de pe afiş. Singurul lucru care a rămas la fel e reţeta gulaşului, ce a rămas neschimbată de la prima întâlnire. Şi, rămâne ca un fir roşu, ce se confundă cu festivalul, pentru că ce e bun nu piere şi nici nu trebuie schimbat”, a amintit Tăuş.

Deşi, aşa cum s-a întâmplat şi la ediţiile anterioare, ploaia a venit în rafale destul de ameninţătoare, perticipanţii au aşteptat răbdători, pregătiţi cu pelerine şi umbrele. Despre nucleul creat de acest tip de oameni ne-a vorbit Berti Barbera, muzician şi consecvent de zece ediţii la Gărâna: „Avem alte trăsături ale feţei, ni se schimbă metabolismul. Festivalul a evoluat în ceea ce priveşte oamenii care vin aici să se bucure. E un fel de virus. Nu ştiu cum poate evolua altfel în condiţiile în care, de fiecare dată aduci aici unii dintre cei mai buni artişti ai momentului. Este mai degrabă un status quo de care avem nevoie în menţinerea acestui nivel. Îmi doresc ca deschiderea oamenilor către acest gen de eveniment şi a autorităţilor către divertisment la un mod civilizat. Gărâna e, totuşi, un loc aspru, nu e pentru toţi. Aici vii doar dacă vrei şi ştii bine de ce vii”.

Aplauze frenetice ale publicului au însoţit fiecare piesă, ba chiar şi câte o evoluţie specială în cadrul melodiilor interpretate pe scenă, la fiecare artist introdus de către prezentatorul Florian Lungu. În public l-am regăsit şi pe unul dintre cei mai vechi chitariştii de jazz din România, Puiu Lazaru din Timişoara, care a activat în formaţia Premier şi i-a fost mentor lui Mircea Baniciu.

„E un prilej de a mă reîntâlni cu vechii prieteni şi e bine. S-a ajuns la nişte parametri irealizabili în altă parte din România, pentru că aici omul trece într-o altă dimensiune, plină de fidelitate şi solidaritate”, ne-a spus acesta.

Flavius Rotariu

<p>