Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Sistemul alcolock va bloca autovehiculele în cazul în care sesizează vapori de alcool.Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică proiectul „Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră 2013-2020“, care urmează să fie aprobat de Guvern şi să intre în vigoare la doi ani după ce a fost creat, în 2011. Este vorba despre un document-cadru de politici publice pentru îmbunătăţirea traficului rutier din România, în condiţiile în care, pentru prima oară în ultimii patru ani, în 2012 numărul de morţi în accidente rutiere a crescut.

România, alături de celelalte ţări din UE, trebuie să reducă numărul victimelor din accidente rutiere cu 50% până în 2020. Câteva prevederi îi vor afecta direct pe şoferi. Astfel, Guvernul plănuieşte interzicerea detectoarelor de radar, introducerea camerelor video cu radar la nivel naţional, interzicerea ATV-urilor pe drumurile publice, crearea legislaţiei pentru introducerea sistemelor de imobilizare a autovehiculelor dacă şoferul a băut (dispozitivele alcolock), sau reabilitarea şoferilor care rămân fără permis prin consiliere psihologică şi îngrijirea victimelor din accidente rutiere.

Sistemul alcolock ar urma să fie folosit pentru vehiculele comerciale ale transportatorilor sau în transportul public, el fiind deja disponibil în unele state UE. Este vorba despre dispozitive ce detectează prezenţa vaporilor de alcool atunci când şoferul se urcă la volan şi nu permit pornirea autovehiculului. Nu este clar dacă şi şoferii de rând, persoane fizice, urmează să fie afectaţi, însă există intenţia, la nivel european, ca alcolock să devină un element de siguranţă obligatoriu de instalat pe maşini de către producători, aşa cum este ABS-ul.

Strategia guvernamentală privind siguranţa rutieră lansează principii şi idei generale, cu termene de implementare destul de vagi. Guvernanţii au de gând să interzică folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar sau să înăsprească legea pentru cei care conduc cu viteză mare, prin creşterea graduală a amenzii şi a perioadei de suspendare a permisului, în funcţie de viteză (măsură propusă deja în proiectul noului Cod rutier).

Guvernul mai propune ca şoferii să poată opta pentru recuperarea de puncte de penalizare, primite atunci când încalcă Codul Rutier, „prin participarea în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, la cursuri de conducere defensivă/preventivă sau la efectuarea în spitale a unui stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere“. Acest sistem ar presupune ca punctele de penalizare să nu se mai radieze automat la şase luni de la primire.