Apatia generalizată care caracterizează, deja, piaţa cărăşeană a forţei de muncă îşi spune, încă o dată, cuvântul în faţa miilor de tineri absolvenţi care ies acum de pe băncile facultăţilor, liceelor şi şcolilor cărăşene. Şi asta pentru că nu există locuri de muncă pentru specializările pe care ei le-au finalizat sau nu sunt posturi pentru tinerii cu studii superioare. Aşa că, singura lor soluţie, în judeţul în care s-au format, ar fi şomajul…
Potrivit legislaţiei din domeniu, absolvenţii au dreptul, vreme de jumătate de an, la o sumă fixă lunară, al cărei cuantum reprezintă jumătate dintr-un indicator echivalent cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data stabilirii dreptului de indemnizaţie. În acest moment, tinerii primesc, lunar, câte 300 de lei.
Totuşi, inclusiv pentru aceşti bani trebuie urmate anumite proceduri şi respectate anumite termene. Potrivit consilierului superior Carla Goagă, purtătorul de cuvânt al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă din Caraş-Severin, „absolvenţii instituţiilor de învăţământ pot beneficia de indemnizaţie de şomaj doar dacă într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire s-au înregistrat în evidenţele AJOFM sau ale furnizorilor de servicii de ocupare acreditaţi pentru a solicita un loc de muncă“.
Cele 60 de zile se calculează diferit, de la caz la caz. Astfel, în cazul absolvenţilor de liceu cu diplomă de Bacalaureat, termenul curge de la data finalizării examenului de Bacalaureat, iar în cel al tinerilor fără această diplomă, de la data absolvirii propriu-zise a liceului. Aceeaşi regulă se aplică şi absolvenţilor de facultate. Termenul de 60 de zile curge diferit în funcţie de ceea ce scrie pe adeverinţele pe care le primesc tinerii. Dacă, spre exemplu, documentul face referire la o dată anume, cum ar fi 8 iulie, termenul începe să curgă din data de 9. Dacă, însă, adeverinţa precizează că tânărul a absolvit în luna iulie, fără a se preciza o dată anume, termenul va începe să curgă din data de 1 a lunii următoare.
Pentru înregistrarea ca persoană în căutarea unui loc de muncă, absolvenţii au nevoie de următoarele documente: actul de identitate, actele de studii şi de calificare şi adeverinţa medicală care să certifice că sunt apţi de muncă sau că au eventuale restricţii medicale. Dacă, după expirarea perioadei de 60 de zile de la absolvire, cei în cauză nu au reuşit să se angajeze conform pregătirii profesionale, aceştia îşi pot depune un nou dosar, pentru a beneficia de indemnizaţia de şomaj.
Acest dosar trebuie să conţină: actul de identitate, certificat de naştere, certificatul de căsătorie, dacă este cazul, actele de studii şi de calificare sau actul de absolvire a unei forme de învăţământ (toate în original şi copie), carnet de muncă, dacă este cazul, adeverinţa medicală care să certifice că sunt apţi de muncă sau că au eventuale restricţii medicale, acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte că nu realizează venituri sau că veniturile obţinute din activităţi autorizate potrivit legii sunt mai mici decât indemnizaţia de şomaj, precum şi o declaraţie pe propria răspundere cum că nu urmează o formă de învăţământ la data solicitării dreptului.
Carla Goagă a mai precizat faptul că se poate beneficia de câte o singură perioadă de indemnizaţie pentru fiecare formă de învăţământ absolvită.
Antoniu Mocanu