Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Proiectanţii au dezvăluit unicitatea sistemului tramvaiului reşiţean. Nicăieri în ţară nu mai există garnituri bidirecţionale, iar linie protejată ca noi îşi introduce, acum, Bucureştiul. La noi, autobuzele vor circula pe linia tramvaiului (nu vor mai avea traseu separat în Luncă), traseul de 7 metri lăţime, din mijlocul drumului, urmând să fie protejat.

Aşa cum spuneau autorităţile, proiectul tramvai este, de fapt, un pachet complex de proiecte, care va aduce o infuzie învestiţională de 100 de milioane de euro în transportul public reşiţean. Primarul Ioan Popa detalia suma: „Păi sunt 40 de milioane din astea două, plus 20 în al treilea, plus achiziţia de tramvaie – 30; 100 de milioane de euro“, cu tot cu autobuzele electrice.

Şeful ADR Vest, Sorin Maxim, completa amploarea iniţiativei: „Este prima etapă, pe cale de rulare şi tot ceea ce înseamnă infrastructura aferentă. Deci nu scoatem doar dalele şi punem alte linii, să fie clar! Se va reabilita întreaga zonă care este colaterală zonei de tramvai, în speţă spaţii verzi, zone pietonale, zone de rulare pentru autoturisme şi, bineînţeles, piste de biciclete pe tot aliniamentul acestui proiect. Este un proiect foarte complex şi asta este etapa I, care va fi din Govândari, de la Kaufland, până la intrarea în cartierul Luncă. După aceea va fi etapa a II-a, care va fi până în Muncitoresc şi mai este alt proiect, care va fi o achiziţie complexă şi mare de tramvaie ultramoderne, care vor avea toate serviciile integrate, inclusiv aer condiţionat şi sistem integrat de tichetare. Şi mai este un proiect care urmează, acela care va finanţa o parte din ceea ce înseamnă Calea Timişoarei, plus achiziţia unor autobuze electrice care vor deservi zonele adiacente, care nu sunt în acest moment acoperite de tramvai. Practic, tot sistemul va fi unul complet nou, modern, de ultimă generaţie“.

De la cei care s-au ocupat şi implicat direct în pregătirea proiectului am putut afla mai multe detalii interesante. Radu Andronic, reprezentant al companiei de consultanţă şi proiectare care se ocupă de proiectul tramvai, ne-a asigurat că s-a făcut un proiect bun, de calitate şi, cu riscul unui consum mare de timp şi resurse, s-a mers până în profunzimea lucrurilor: „Am analizat inclusiv amplasamentul staţiilor, dacă s-o punem înainte de intersecţie sau după, dacă s-o punem pe dreapta, pe stânga, şina dacă să rămână pe mijloc sau nu, dacă sunt zone în care să lăsăm şina descoperită şi să fie accesibilă inclusiv autoturismelor sau s-o protejăm în totalitate. Ce va fi deosebit în proiect: în primul rând, tot traseul de 8,3 kilometri – mă refer la traseul Govândari-Muncitoresc – este o linie protejată. Deci tramvaiul nu va avea niciun fel de blocaj în trafic, această separare fizică va fi dublată de sistemul de semaforizare inteligent, ceea ce-i va permite tramvaiului să aibă întotdeauna prioritate la trecerile de pietoni, în intersecţii, faţă de celelalte mijloace de transport. Comparativ cu România, nu ştiu dacă mai există un astfel de traseu protejat. În Bucureşti acum se implementează. Apoi vom avea acele staţii de îmbarcare-debarcare călători care, în Govândari, sunt amplasate pe mijlocul străzii, în mijlocul liniilor, firelor de tramvai. Ceea ce înseamnă că deservirea se va face pe un singur peron pe ambele sensuri. Tramvaiele vor fi bidirecţionale, Reşiţa fiind unicul oraş din România cu acest sistem. Iar pentru aceste staţii, noi, împreună cu echipa de arhitecţi, am proiectat nişte structuri de protecţie, acele acoperişuri, care sunt special concepute pentru Reşiţa, deci acel model nu se mai regăseşte nicăieri“.

Autobuzele, pe linia tramvaiului

Vizavi de traseul autobuzelor, Radu Andronic a precizat: „Alt element interesant este că autobuzul, în zona Triaj, Revoluţia din Decembrie şi apoi Lalescu, Iorgovici, până în Piaţa Republicii, autobuzul va circula pe această linie de tramvai. Lăţimea tronsonului protejat va fi de minim 7 metri, astfel încât să permită inclusiv accesul autobuzelor, pentru ca în staţie să poată opri şi tramvaiul, şi autobuzul, să poată fi făcut mult mai simplu schimbul de mijloc de transport, pentru cei care merg în altă direcţie decât acest coridor central. Plus acele terminale intermodale de la capăt, în Piaţa Republicii, unde iarăşi am venit cu nişte soluţii arhitecturale deosebite, care vor aduce o cu totul altă imagine în zona Muncitoresc. La Kaufland (Govândari) este iarăşi gândit un sistem de transbordare autobuz, curse externe, către linia de tramvai, prin amplasarea unei staţii un pic mai mari de tramvai chiar la intrarea în depou. Deci pe partea cu depoul care va fi practic un acces direct şi către centrul comercial. Unde, altfel, ar fi fost dificil ca oamenii de la centrul comercial să traverseze toată intersecţia, să meargă până la Confecţii, unde era vechea staţie. 200 de metri, dar e mai bine dacă ai chiar lângă centrul comercial, decât să faci încă 200 de metri până la Confecţii“.

Antoniu Mocanu

11 Comments

  1. Totul e un mare FAS!Planuri mărețe pentru minți crete.Satul asta se depopulează pe zi ce trece iar looserii in frunte cu Popa pun bazele noului tip de tramvai in care vor călătorii gratis toți șmenarii și ghertoii care ne și conduc satul asta și cupoane gratuite pentru conaționalii romi ca sa nu se simtă descremenati Mo că ei plătesc beleți,iar românii iî taxează la nasoleala.Hai sictir cu prostiile astea

  2. Daca „musca” 7 m din drum inseamna ca va ramane drumul pe o singura banda pe sens. S-a dus dracului circulatia in Resita la orele de varf.
    Nu totul inseamna tramvai in acest oras. Drumurile sunt pline de gropi si de santuri neastupate. Locuri de munca noi zero. Nu toti vor merge cu tramvaiul chiar daca e frumos. La cel putin 2 lei biletul e scump. Pe mine ca sa circul in oras cu tramvaiul cu familia ma costa de 2-3 ori decat cu masina personala.
    Tot vorbim de chestii electrice nepoluante in timp de noaptea CSR-ul polueaza orasul la greu.
    Aproape totul e o pacaleala, praf in ochi. Lucrurile importante sunt aletele pentru Resita.

    Ex – Tinctor

  3. Na ma intereseaza ce va „musca”, atata timp cat nu va trebui sa oprim in statie in spatele tramvaiului si astfel sa se formeze un dop in trafic. Asta era marea problema a tramvaiului, problema de care am scapat odata cu moartea tramvaielor din oras. Singurul loc care mai produce astfel de dopuri este semaforul de la Triaj care are galbenul si verdele pentru pietoni exagerat de lung. Eu la scoala am invatat ca traversarea strazii se face in „ritm alert” nu la plimbare cum se face in resita.

  4. Vis american…Stai sa vezi coșmar…oraș spart…ambuteiaje…nervi…Se lucreaza cu lunile la câteva trotuare…La asemenea proiect nici nu vreau să mă gândesc…

  5. Fiecare are dreptul să își exprime gândul său părerea e orașul nostru nu al unui bișnițar înconjurat de slugi și neamuri de.traista.Punct

  6. O sa fie un proiect frumos ,modern pentru orasul nostru drag,Resita !.
    Speram ca vor fi angrenate firme serioase pentru dezvoltarea acestui proiect modern !.

  7. Pana se apuca, pana sparg, pana pun linii noi o sa am tramvai privat ca vom mai rămâne câțiva în satul Reșița de data asta cu tramvai.

  8. S-au facut lucruri frumoase la Resita in ultimii ani. Dar sa mizezi pe tramvaie azi, e ca si cum ai miza pe telefonia fixa , daca se poate cu fise in comunicatii sau pe arcul cu sageti in aparare. Ideea tramvaiului a fost utila cand erau peste 100000 de locuitori in oras , din care doar cativa aveau masini dar si alea mai mult stateau din lipsa benzinei . Acum insa, cand numarul masinilor a s-a insutit, cu totii vrem flexibilitate. Sa blochezi 7 m de drum , ca sa circule pe el un vehicul de transport in comun la 15 Minute ? Cine a mers prin Brasov, de pilda, a observat poate ca acolo s-au scos TOATE sinele de tramvai si s-a fluidizat traficul astfel incat traversezi orasul in 20 min. Au troleibuze flexibile ,usor manevrabile., integrate in fluxul firesc , nepoluante .Ar putea merge chiar si prin Moroasa Lend , Caransebesului.. La tramvaie pe calea ferata, de la Calnic pana la Resita Sud si apoi, pe cea uzinala pana la Hala Noua v-ati gandit? Oricum mult succes!Poate ma insel

  9. Nu era chiar atat de necesar reintroducerea tramvaiului dar daca nu este o alta cale ptr dezvoltarea orasului, atunci este buna si asta.

Adaugă comentariu