Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Sub acest titlu, am invitat cetăţenii să-şi spună părerea în legătura cu unul dintre subiectele mult discutate în ultima vreme. Unii sunt nostalgici după tramvai, alţii nu uită gălăgia pe care acesta o producea şi nici neplăcerile create în trafic. Aşa oscilează şi părerile celor cu care am discutat.

Primăria susţine că vrea tramvai modern, cu linie nouă, după ultimele standarde în domeniu. Se vorbeşte chiar despre varianta atragerii de fonduri europene, cu care vechiul mijloc de transport să fie readus pe străzile Reşiţei. Cu alte cuvinte, la vremuri noi, tramvaie noi. Primăria vrea chiar să consulte cetăţenii cu privire la acest aspect. Am făcut noi asta şi am discutat atât cu cetăţeni ai Reşiţei, cât şi cu locuitori din judeţ aflaţi în trecere prin Reşiţa. Nu ştim cât de relevante sunt părerile celor cu care am discutat, dar cu siguranţă reprezintă un etalon în ce priveşte soarta bătrânului tramvai.

Deşi e plecat peste Ocean de ani buni, Beni Pop îşi aminteşte momentul apariţiei tramvaiului în oraş şi i-ar place ca Reşiţa să aibă tramvaie noi, care să circule pe o linie nouă. „Cu actuala linie, răspunsul e categoric negativ. Am auzit despre un accident produs din cauza asta. Dar, dacă se pot accesa bani europeni ar fi frumos să avem iar tramvai. Cred că U.E. ar acorda fonduri, dar noi să fim capabili să le administrăm în mod cinstit. Altfel riscăm să pierdem finanţări importante”, sunt cuvintele electronistului de 46 de ani. Cum însă se vorbeşte şi despre varianta introducerii troleibuzelor sau autobuzelor electrice, Beni se pronunţă în favoarea autobuzelor.

Petru Şomodi vede autobuzele electrice ca pe o soluţie pentru un viitor ceva mai îndepărtat, după ce acestea vor fi omologate şi în România. Pensionarul de 62 de ani crede că soluţia optimă pentru Reşiţa sunt autobuzele. Acestea vor trebui înlocuite permanent, pe măsura uzurii. „Banii europeni ar fi o soluţie foarte potrivită şi cred că s-ar aproba imediat. Dar nu pentru tramvai, căci făcea gălăgie şi aglomera traficul. Dacă s-ar schimba linia şi s-ar aduce tramvaie noi, cheltuiala ar fi prea mare”, afirmă dl. Şomodi.

Şi Nicu Mitruţ se pronunţă contra tramvaiului întrucât linia prezintă pericol pentru maşini. „Am fost implicat într-un accident din cauză că linia alunecă. Dacă actuala linie ar fi schimbată, s-ar reduce zgomotul dar pericolul ar rămâne”, afirmă pensionarul de 60 de ani. Acesta se arată mulţumit de circulaţia autobuzelor şi crede că viitorul aparţine autobuzelor electrice sau troleibuzelor. „N-ar fi rău să avem autobuze electrice, dar să se menţină preţul biletelor. Dacă se pot atrage fonduri europene, aşa ar trebui procedat. Cred că Primăria şi-ar permite să întreţină asemenea autobuze”, încheie dl. Mitruţ.

Florin Pălăşanu este şofer profesionist şi poate spune că tramvaiul dă multă bătaie de cap şoferilor. „Linia de tramvai alunecă, taie cauciucurile, reduce aderenţa şi rişti să faci accidente şi să ajungi la puşcărie. În alte oraşe, linia nici nu se simte. La Reşiţa e mai greu de făcut aşa ceva, chiar şi cu bani europeni. Aşa că mai bine să se scoată linia”, afirmă săteanul din Tirol, de 41 de ani. Acesta se pronunţă pentru transport nepoluant. Troleibuzele nu merg pe linie, deci nu încurcă traficul şi nici autobuzele electrice nu-l încurcă.

Daniel Borozan se pronunţă însă în favoarea tramvaiului. Deşi este din Anina, Daniel a circulat cu tramvaiul când venea la Reşiţa şi crede că ar fi bine să fie reintrodus. „S-a investit mult pentru introducerea tramvaiului şi e păcat că nu mai merge. Tramvaiul oprea pe partea stângă iar asta obliga şi maşinile să oprească. Asta însemna siguranţă pentru călători şi pietoni”, afirmă electricianul de 31 de ani. Daniel se pronunţă în favoarea fondurilor europene dar… să se treacă de la vorbe la fapte. Despre o călătorie cu tramvaiul, cuvintele sale „mângâie” parcă mijlocul de transport dispărut de pe străzile Reşiţei. „Când mergi cu tramvaiul, viteza e mai mică şi aşa poţi privi mai bine un parc sau muzeul de locomotive”, încheie Daniel. Deocamdată, reşiţenii privesc cât se poate de bine la linia rămasă parcă şi ea tot ca o piesă de muzeu pe străzile oraşului.

 

 

3 Comments

  1. Dupa ce ca sunt drumuriile varza exact tranvaiul lipseste si sa nu mai vorbim de podul de la intim si casele afectate care sunt deja in stare proasta … mmda

    • Ai idee de calitatea aerului din oraș? Nimeni nu ne spune măsurătorile, dar ce ai ieșit pe undeva, când revii în oraș simți că parcă intri într-o hazna.

  2. Dacă reușește,este o mare realizare,Aradul,Timiăoara,prelungesc liniile,REȘITZA mai puțin și le tăia,fără să pună in loc.

Adaugă comentariu