CARAŞ-SEVERIN – …cu viteza adaptată la drum şi cu cauciucurile pentru iarna care bate la uşă. Aşa sună îndemnul pe care Poliţia judeţului îl adresează şoferilor prin intermediul nostru.
Gheaţa sau poleiul nu ţin seama de data din calendar, şoferii însă trebuie să ţină cont de aceste fenomene pentru a folosi cauciucurile de iarnă şi a echipa cu dispozitive antiderapante maşinile mai grele de 3,5 tone. Altfel vor plăti amenzi între 1.125 şi 2.500 lei, adică între 9 şi 20 de puncte-amendă, li se va reţine certificatul de înmatriculare al maşinii pe care n-o vor mai putea conduce.
„Adaptaţi viteza la drum şi trafic pentru a putea opri în siguranţă, în condiţiile în care distanţa de frânare pe polei, gheaţă, zăpadă sau mâzgă este mult mai mare”, atenţionează Poliţia judeţului. Şoferii sunt îndemnaţi la calm şi prudenţă la volan, respectând regulile de circulaţie şi pe ceilalţi participanţi la trafic. „În condiţii de trafic aglomerat sau blocaje cauzate de precipitaţii, nu blocaţi intersecţiile şi nu vă angajaţi în depăşirea unei coloane de autovehicule dacă nu aveţi vizibilitate bună”, se încheie semnalul tras de organele de ordine.
Lucrurile sunt cât se poate de clare. Şoferii ştiu ce au de făcut, însă nu putem să nu ne întrebăm şi cu ce. Sau, cu alte cuvinte, cât de adânc trebuie să bage şoferii mâna în buzunare? Cât ar costa cauciucurile de iarnă? Am vizitat un magazin on-line urmărind principalele caracteristici ale anvelopelor. Ne referim aici la indicele de greutate, adică sarcina maximă pe care un cauciuc o poate transporta în siguranţă, indicele de viteză, adică viteza maximă până la care poate duce această greutate, aderenţa la sol şi eficienţa consumului, ultimele două înscrise pe o scală de la A la G.
Preţurile încep în jurul a 120-150 lei/cauciuc dar pot depăşi valoarea de 500 lei/cauciuc. Astfel, pornim de la un indice de viteză de 160-190 km/h, un indice de greutate de 365-475 kg, aderenţă clasa C-E şi consum clasa E-F. Socotind aproximativ 150 lei/cauciuc, înseamnă un total de 600 lei. Nu ştim însă cât de eficiente se dovedesc în trafic asemenea cauciucuri, aşa că aruncăm o privire la altele mai bune… dar şi mai scumpe.
Indicele de viteză creşte până la 210 km/h, cel de greutate urcă până la 630 kg, aderenţa clasa C şi consum clasele E-F. Dar creşte şi preţul până spre 280 lei/cauciuc. Înmulţit cu patru, ajungem încet la 1.000 de lei.
Găsim însă cauciucuri cu un indice de viteză de 240 km/h şi indice de greutate de 825 kg dar cu aderenţă clasa F şi eficienţă consum clasa E. Unul singur costă 475 lei. Sunt şi mai scumpe, cu aderenţă clasa A şi eficienţă consum clasa C la 509 lei bucata. Dar… cu indici de viteză şi greutate mai scăzuţi. Nu le poţi avea pe toate dar, oricum ai da-o, tot pe la 2.000 de lei ajungi. Dacă mai adăugăm şi preţul lanţurilor antiderapante, adică pe la 150-200 lei bucata, parcă nu mai e nevoie să-ţi reţină Poliţia certificatul de înmatriculare al maşinii ca să devii pieton. Iar atunci stai şi tu cu ochii-n patru, căci niciodată nu se ştie cât de bine îşi pot permite şoferii să se echipeze pentru iarnă. Asta nu mai scrie în comunicatul primit de la Poliţie, dar parcă ne vedem noi datori s-o scriem.