Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Sindicatele consideră că studiul în şcolile de arte şi meserii este inutil fără finanţări.Planificarea strategică a învăţământului profesional şi tehnic la nivel local şi regional a fost o temă de discuţie ce a incitat discuţii aprinse în cadrul şedinţei Comisiei de Dialog Social din această lună. De la început, Comitetul Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) a intenţionat armonizarea programei şcolare, în special cea pentru învăţământul profesional, cu cerinţele de pe piaţa forţei de muncă.

Acestea elaborează, în colaborare cu alţi factori de decizie în domeniu, planuri regionale şi locale de acţiune în învăţământ (PRAI, PLAI) ca documente de lucru pentru definitivarea programei. În cadrul prezentării pe care a făcut-o, în cadrul întâlnirii, prof. Ioan Lupu, inspector de specialitate în cadrul ISJ Caraş-Severin, acesta a prezentat „anticiparea nevoilor de formare profesională plecând de la proiecţii ale cererii de forţă de muncă la orizontul anului 2013“.

Acesta a precizat că „una este dinamica populaţiei şcolare şi alta este dinamica în perspectivă a unor activităţi viitoare în domeniul forţei de muncă“. „Liceul Agricol din Oraviţa, singurul cu acest profil din judeţ, are vreo materie care să pună la dispoziţia viitorilor fermieri informaţii legate de ceea ce înseamnă accesarea de finanţare europeană? Îmi pun speranţa că va fi un motor al economiei româneşti, pentru că dacă industria auto îşi ia tălpăşiţa… Pământul nu ni-l poate lua nimeni de-aici“, a fost întrebarea adresată de subprefectul de Caraş-Severin, Nicolae Verindeanu.

Or, aceasta a fost întrebarea care a declanşat comentariile pe subiectul expus. Răspunsul a fost afirmativ, dar a dat posibilitatea unor discuţii destul de aprinse. „Materialul este superb, suntem la standarde de Vest din toate punctele de vedere. Noi facem meserii în funcţie de profesori şi cum sunt structuraţi pe licee, ca să facem clasă. Dacă vorbim de licee tehnice, aceste instituţii regionale ar trebui să meargă la Guvern pentru că sunt o grămadă de bani. Aceşti copii care termină Liceul Agricol din Oraviţa, printr-un mic efort, ar putea să scrie proiecte. Îi ajutăm noi, sindicatele la asta, ca la absolvire aceşti copii instruiţi să dezvolte activităţi în agricultură, chiar pentru a iniţia o mică afacere proprie“, a fost opinia preşedintelui Blocului Naţional Sindical Caraş-Severin, Nicolae Drăgan.

O altă idee a avut Caius Isac, directorul AJOFM Caraş-Severin: „Am dori o colaborare pe legea uceniciei, pe care o popularizăm într-una de la începutul anului. Asta în sensul în care există copii care nu urmează vreo formă de învăţământ, să intre sub incidenţa acestui act normativ. Ucenicul este angajat, iar angajatorul primeşte o indemnizaţie de la stat. E mai benefic la noi, pentru că nu ştiu dacă baza materială din şcoli este mai bună decât a agenţilor economici unde există activitate pe anumite domenii“.

Concluzia întregii şedinţe a fost că învăţământul profesional şi tehnic, readus pe tapet în acest an după ce şcolile de arte şi meserii au fost desfiinţate, este benefic. Asta cu amendamentul că se vor aduce bani şi se vor scrie proiecte. Şi cu condiţia ca agenţii economici care funcţionează să dorească să califice tineri sau să-i primească la practică.

Flavius Rotariu

Adaugă comentariu