Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – La licitaţia pentru achiziţie, deschisă de Ministerul Dezvoltării pentru tramvaiele Reşiţei, s-a înscris un singur ofertant, Durmazlar Makine SAN. VE TIC A.S.

În vreme ce reprezentanţii municipalităţii făceau schimburi de vizite cu presupuşi parteneri vest europeni pentru a cumpăra tramvaie de acolo sau măcar din Arad, la licitaţia pentru tramvaiele urbei s-a înscris un singur ofertant, din Turcia.

Turcii de la corporaţia Durma au mai depus oferte şi la licitaţiile pentru tramvaiele din Bucureşti, Brăila, Galaţi şi Ploieşti, şi se laudă cu şase decenii de experienţă, cu largi facilităţi de producţie, întinse pe 150.000 de metri pătraţi, în trei fabrici de înaltă tehnologie, cu o producţie anuală de 8.000 de maşinării distribuite anual în 120 de ţări diferite, unele dintre ele fiind regăsite în rachetele lansate în spaţiu sau chiar în eoliene sau poduri. Căutând detalii, i-am găsit pe turcii de la Durma realizând, în 2013, primul tramvai turcesc pentru municipalitatea din Bursa. Nu departe de noi, la Timişoara, altă companie turcă a câştigat o licitaţie tot pentru tramvaie, procedurile fiind finalizate la începutul acestei luni.

Amintim faptul că, pentru accelerarea procedurilor, din pachetul de proiecte vizând tramvaiul reşiţean, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a preluat partea de achiziţie a garniturilor. Pentru ele a fost pusă la bătaie o sumă de 119 milioane de lei (aproximativ 25 de milioane de euro), finanţarea fiind asigurată prin POR.

Anunţul de licitaţie a fost făcut în 17 ianuarie, pe SICAP, iar turcii de la Durmazlar au fost singurii care şi-au depus oferta în termen. Este vorba despre achiziţionarea a 13 tramvaie bidirecţionale, lungi de 18 metri, destinate transportului public de călători. Garniturile trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minim 92 locuri. Pentru acestea, 28 de scaune vor fi fixe, nerabatabile, şi şase accesibile de pe zona de podea joasă, plus cele două posturi pentru vatman. Iar potrivit caietului de sarcini, garanţia va fi de minim 350.000 km sau minim cinci ani (care condiţie se îndeplineşte prima).

Din 2011, tramvaiele nu mai circulă în Reşiţa, în special din cauza problemelor legate de infrastructură. Zilele trecute, la 30 de ani de la inaugurare, municipalitatea a semnat cu ADR Vest contractul de finanţare pentru realizarea unui prim tronson de linie dublă, între Kaufland şi Triaj, de 3,7 kilometri, urmând ca, la final, după toate etapele de implementare, să atingă în jur de 10 kilometri de linie dublă. Iar pentru restul traseelor neacoperite, vor fi folosite autobuze electrice.

Dacă perioada de depunere a ofertelor s-a încheiat, următorul termen este de 22 octombrie 2019, pentru evaluarea tehnică şi financiară. Termenele pentru deliberare şi atribuire nu au fost încă stabilite, însă aşa cum ne-a asigurat primarul Ioan Popa, garniturile vor ajunge în municipiu pe măsură ce linia va fi realizată.

Antoniu Mocanu

8 Comments

  1. Aici ceva pute, și pute bine. De când e PSD-ul la guvernare, cam toate licitațiile din transporturi sunt câștigate de turci. Iar calitatea turcească este deja celebră. Vedeți epopeea autobuzelor din capitală. Iar o firmă care face tramvaie de doar câțiva ani are fix zero experiență, produsele sale încă netrecând nici măcar printr-un singur ciclu de viață. Bani aruncați. Și, probabil, spăgi încasate.

  2. De ce s-a ales firma asta din Turcia si nu una din Romania cum este Astra din Arad ?
    Cerem explicati in acest sens celor implicati in acest proiect .Multumim !.

    • Firma câștigătoare nu se ,,alege” ca roșiile la piață țărane!

      Păi dacă ne-am lua după mentalitatea ta retrogradă, corupția și inegalitatea de șanse ar fi literă de lege.

      Câștigătorul este desemnat în urma unei licitații internaționale deschisă tuturor companiilor din domeniu, iar atribuirea se face pe criterii de calitate-pret etc. Ori Astra și VFU Pașcani se pare că nu li s-a părut interesantă licitația de nu au depus proiect. Da, era ideal să câștige Astra, dar cum nici măcar nu s-au interesat, treaba
      lor, ei au de pierdut. Cine vrei să câștige daca turcii au fost unici ofertanți, spune-mi
      și mie?

      • Pe ce lume trăiești? N-ai auzit niciodată de licitațiile cu dedicație? În România cam toate sunt așa. Ideea este că poate participa oricine, dar caietul de sarcini este astfel întocmit încât singurul care se potrivește este cel care trebuie. Și nicidecum nu este vorba despre chestii de calitate/preț, ci de fleacuri dintre cele mai absurde. La partea de calitate/preț s-ar ajunge dacă s-ar califica mai mulți ofertanți. Însă un caiet de sarcini ”bine” întocmit te scapă de această durere de cap, iar singurul ”calificat” poate avea prețul oricât de mare și calitate zero.

        • Omule fii înțelept și taci dacă domeniul te depășește. E ilegal și depășește prevederile legale al constituției europene în domeniu ce zici tu, cerințele caietului de sarcini trebuie publicate tuturor ofertanților, elucubrezi. Astra a fost unic ofertant la Cluj, Arad, Galați, Oradea, era firesc să câștige, nu se ridică problema dedicației. Timișoara e singura din țară care a primit trei oferte: Bozankaya, Pașcani și Pesa, Pașcaniul și-a dat cu Tesla-n cap a făcut contestație aiurea și a fost exclusă, a rămas Pesa și firma turcă care a câștigat la criteriul de calitate-pret cu cel mai performant produs și know-how de ultimul răcnet. Eu zic să ciocnim o șampanie, Reșița se pune pe roate și asta e cel mai important!

  3. Credeam că modernizarea transportului în comun, a liniei de tramvai în special, va crea premisele scăderii numărului de mașini personale. Mi-a trecut, nu mai cred asta. Direcția în care mergem înseamnă nu un transport public mai bun, nici măcat unul similar celui actual. Nu, va însemna lipsa transportului public. Putem vedea deja în alte localități fiabilitatea mijloacelor de transport produse de firme turcești. Reșițeni, luați-vă mașini că veți avea nevoie de ele, inclusiv cei care în prezent se descurcă fără.

Adaugă comentariu