REŞIŢA – Pe scena reşiţeană s-a montat o piesă care nu s-a mai jucat până acum în România. Tot o premieră este şi faptul că regizorul Ioan Cărmăzan, cetăţean de onoare al judeţului Caraş-Severin, deşi are foarte multe proiecte în judeţ, montează pentru prima dată o piesă de teatru la Reşiţa.
Este vorba de piesa „După repetiţie“ de Ingmar Bergman, spectacol ce va avea premiera joi, 28 februarie 2019, de la ora 19.00. Regizorul a mărturisit că a fost şi pentru el o onoare să facă spectacolul, dintr-un soi de sentimentalism cât se poate de firesc, dealtfel, lăsând la o parte filmările pentru „Maria Tănase“, proiect la care lucra în momentul în care managerul Florin Gabriel Ionescu l-a rugat să monteze un spectacol la Teatrul de Vest. Reţinem că avem de-a face cu două debuturi, unul actoricesc şi altul scenografic, dar şi cu o revenire în faţa publicului reşiţean a actriţei Alina Ilea de la Naţionalul timişorean, care a făcut un rol excelent anul trecut în „Iaacovi şi Leidental“ de Levin.
Despre debuturi, Florin Ionescu a subliniat că le încurajează: „Mă bucur că avem debuturi la Reşiţa. În programul meu de management există acest capitol important, în speranţa că cei care debutează aici se vor întoarce pentru a-i avea colaboratori“.
Aşadar, scenografia este semnată de tânărul Inocenţiu Ieremia, care încă n-a absolvit UNATC-ul, acesta fiind primul lui spectacol pe o scenă profesionistă de teatru: „E un spaţiu curat, aerisit, care cred că trăieşte foarte mult prin lumină. Sper că nu se va vedea urât fără lumină, dar lumina îi dă viaţă. Cromatica nu este foarte puternică, asta pentru că am vrut să evidenţiez faptul că scena e plină de viaţă, de culoare, de dinamică, iar decorul e transportabil, nu e complicat“. Celălalt debut este al Elisei Pîrvan, absolventă a UNATC Bucureşti, ea urmând să dea viaţă unei tinere urmărite de trecut care încearcă să-şi înţeleagă părinţii şi generaţia din care face parte: „Pentru mine a fost o bucurie să ajung la acest Teatru, fiindcă am întâlnit o echipă de oameni extraordinari. E o experienţă minunată care mă dezvoltă pe mai departe“.
În ceea ce priveşte revenirea actriţei Alina Ilea la Reşiţa cu un nou proiect, ea a spus că a atras-o în primul rând textul, fiind la a doua întâlnire cu cu textele lui Bergman, după „Scene dintr-o căsnicie“, piesă în care a jucat la Timişoara: „Textele lui Bergman sunt grele, a spus ea, foarte complexe, solicitante şi, în acelaşi timp, ofertante pentru actori, în general. Acest text are ca temă echilibrul fragil care există în actori şi în regizor, echilibru pe care trebuie să-l obţină în viaţa personală şi în viaţa din teatru“.
Din distribuţie face parte şi actorul reşiţean Florin Ruicu, care joacă în rolul regizorului: „E un rol periculos, pentru că autorul îi dă iniţial o vârstă între 62 şi 102 ani, a glumit acesta. A trebuit să duc lupte grele cu regizorul şi cu directorul ca să-l aduc la vârsta de 42 de ani, tot cu 2, ceea ce e semn bun. Odată cu întâlnirea cu acest personaj am realizat, poate pentru prima dată că şi regizorii au insomnii, nu numai actorii. A fost colaborare minunată şi mă bucur că ni s-a acordat încredere, astfel încât acest spectacol să fie o sărbătoare“.
Regizorul Ioan Cărmăzan spune că spectacolul este un omagiu adus autorului suedez, la 100 de ani de la naştere, marcaţi în 2018: „Am rămas impresionat de un soi de luciditate a omului de teatru şi de film. Piesa este, de fapt, un scenariu de film, dar şansa mare este că se întâmplă totul pe o scenă, iar noi putem să-l cotăm şi ca piesă de teatru. Dacă ar fi să rezumăm, din text aflăm cum arată sufletul răvăşit al unui regizor, care de-a lungul vieţii a ajuns într-un apogeu al carierei şi începe să echilibreze tot ce se întâmplă în afara scenei. Făcând meseria de regizor de film, am devenit extrem de atent la toate detaliile şi întrebările, la acel algoritm care se adună într-un scenariu. Într-un fel sau altul este un omagiu pe care i-l aducem lui Bergman“, a mai spus Cărmăzan, care intenţionează să facă un program Bergman şi la Institutul Cultural Român, în care să includă spectacolul „După repetiţie“.
În ce măsură se regăseşte Ioan Cărmăzan în textul lui Bergman, regizorul nu s-a gândit, dar ne asigură că, surprinzător, textul e plin de subtilităţi. Aşadar, joi seara, în ultima zi de Făurar, avem premieră naţională pe scena Teatrului de Vest.