Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Edilul spune că a aflat, chiar de la marii producători europeni, cum să scape de vechea hibă a achizițiilor publice, prețul cel mai mic.

Se știe bine că, la capitolul licitații și achiziții publice, în România există vechea meteahnă a prețului mic. Ioan Popa, primarul Reșiței, a fost interpelat vizavi de subiect, legat de investițiile din municipiu, de cele legate de calea de rulare și noul tramvai. Așadar, ar fi șanse ca în criteriile de validare să se ia în calcul valoarea investiției pe durata ei de viață, cu tot ce înseamnă întreținere, cu toate celelalte costuri conexe, nu doar costul cel mai mic de investiție? Pentru că există destule exemple în jurul nostru unde costurile anuale de intervenție sunt mai mari decât prețul de achiziție.

„Am avut o întâlnire cu trei directori de la Pesa, din Polonia – o companie care face material rulant, tramvaie, locomotive și așa mai departe, povestește primarul Ioan Popa. Au stat cu noi trei ore, și eu cu oamenii ăștia am discutat foarte onest și cinstit. M-am plimbat în Bruxelles cu un tramvai Alstom, m-am plimbat în Germania cu Siemens. Dom’le-s nave spațiale! Sunt bune și Pesa, sunt bune și Vagoane Arad, sunt de-ale noastre, putem să spunem că sunt românești“.

Edilul a precizat că i-a chestionat pe fiecare dintre producători pentru a obține cea mai bună variantă pe care s-o pună în avantajul nostru, al orașului: „Le-am spus: dacă nu vreau să iau chiar cel mai ieftin – pentru că cel mai ieftin poate să fie și prost – cum fac? (…) Cei de la Alstom mi-au spus așa: îți spunem noi cum scăpați de cel mai ieftin și poate cel mai prost. Cereți în caietul de sarcini garanție coeficient de funcționalitate pe perioada unei luni de 95%. Și cine spune: scula mea merge 95% dintr-o lună și doar 5% stă în garaj la bibileli, își asumă! Cine spune 95 și merge 70%, iar 30% stă la șurubăreli, să plătească! Deci sunt metode ca să nu iei cel mai ieftin lucru posibil! Dar nu știu dacă și-au bătut capul alții. Vă spun că eu mi-am bătut capul și pe partea de tramvai o să iau unul așa cum trebuie să fie“, a promis edilul. Iar una dintre ținte va fi costuri spre zero la capitolul întreținerea căii de rulare.