REŞIŢA – Motivele pentru care proiectul transfrontalier a navigat împotriva curentului au fost prezentate miercuri.
Piedicile pe parcursul derulării proiectului „Punct de trecere a Dunării cu bacul între Moldova Nouă și Golubac” au fost marcate într-o conferință de presă susținută de managerul de proiect, Victor Naidan. Fiecare dintre acestea a fost prezentată pe larg, iar pe scurt, acestea sunt: refacerea de trei ori a proiectului tehnic, o dublă avizare din partea Poliţiei de Frontieră pentru punctul de trecere şi două circuite guvernamentale pentru aprobarea unui memorandum. Or, potrivit managerului de proiect, acesta a debutat în iunie 2011, iar primul obstacol a venit din obţinerea unui acord între ministerele de externe ale României şi Serbiei, „în baza unui schimb de note verbale“, pentru memorandumul privind deschiderea respectivului punct de trecere a frontierei.
„Procedura a fost luată de la capăt de două ori, întrucât era nevoie de semnăturile miniştrilor în funcţie. Or, până se încheia acest circuit, aveau loc schimbări de miniştri. Ca atare, s-a ajuns cu contractarea proiectului în aprilie 2013. Activităţile programate ale proiectului au debutat la începutul lui 2014, cu 24 de luni de implementare, adică termen final decembrie 2015. Din păcate, partenerii sârbi au modificat planul de contractare şi asta a blocat, din nou, activităţile până în iunie 2014. Primăria Moldova Nouă avea ca activitate construcţia punctului de trecere a frontierei, cea din Golubac acelaşi lucru şi acostarea, iar Primăria Veliko Gradişte amenajarea unui drum“, a explicat Naidan.
Probleme au intervenit şi la construirea punctului de trecere a frontierei, pentru că un aviz mai vechi al Poliţiei de Frontieră a fost revocat din pricina ghidului de bune practici Schengen, numărul pistelor de trecere a fost negociat de două ori până la forma finală avizată, termenele de construcţie, livrare şi avizare ale catamaranului de la şantierul naval Orşova au suferit şi ele modificări importante, terenul de construcţie la Moldova Nouă şi-a schimbat proprietarul şi a trebuit modificat proiectul tehnic.
„La prima licitaţie pentru construcţie a Primăriei Moldova Nouă, în 24 februarie 2015, nu s-a prezentat nimeni. A fost mărită valoarea contractului pentru a se armoniza cu noile cerinţe de pe piaţa de construcţii şi au tot fost organizate licitaţii… Ulterior, Veliko Gradişte a finalizat drumul pe fonduri proprii, cea din Golubac a finalizat pe proiect în sumă de 400.000 de euro, iar în octombrie 2016 am găsit deschidere din partea Primăriei şi Consiliului Local Moldova Nouă pentru construcţie, valoarea acesteia fiind de 635.000 de euro. Am efectuat cheltuieli de aproape un milion de euro şi aceste fonduri nu vor trebui date înapoi Comisiei Europene dacă celelalte cheltuieli vor fi suportate, până în septembrie 2017 din sume proprii. Ar fi de dat înapoi 1,4 milioane de euro…“, a adăugat managerul de proiect, Victor Naidan.
Şansa ar fi ca Primăria Moldova Nouă să finalizeze punctul de trecere a frontierei (cu bacul care iernează la Orşova) până în toamna anului viitor.