Caraş-Severin, Romania

CARAŞ-SEVERIN – Liceenii cărăşeni vor mai multe ore de limba română şi limbi străine moderne, dar vor să scoată din programă discipline precum religia, desenul şi muzica.

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au publicat Raportul de consultare publică privind propunerile de plan-cadru pentru liceu, filiera teoretică. 31 de respondenţi – elevi, profesori şi părinţi – din Caraş-Severin au participat la acest chestionar. În opinia majorităţii participanţilor la procesul de consultare, schimbarea planurilor-cadru de liceu este oportună. Cei care susţin schimbarea în cea mai mare măsură sunt elevii şi părinţii. De asemenea, chiar dacă unii profesori sunt mai rezervaţi, şi în rândul acestora există un curent important care susţine necesitatea acestei schimbări. Din consultare se desprinde ideea nevoii unei decizii de tip expert, dublată de măsuri specifice pentru pregătirea schimbărilor şi de o constantă comunicare şi consultare cu actorii din sistem.

Cu privire la aspectele ce ar trebui îmbunătăţite cu prioritate în cazul planurilor-cadru de liceu actuale, cei mai mulţi respondenţi, 36.3% consideră că ar trebui promovate abordările multi şi inter-disciplinare, printr-o apropiere mai puternică între discipline. De asemenea, 32.70% vor ca profilul absolventului de liceu să fie mai bine evidenţiat şi promovat prin intermediul planului-cadru. Mulţi dintre respondenţi consideră că variantele de plan-cadru asigură o distribuţie echilibrată între discipline, în raport cu competenţele din profilul de formare. Tinerii şi cadrele didactice au făcut şi o serie de propuneri pentru abordarea în favoarea lor a planului-cadru. Astfel, aceştia îşi doresc mai multe ore de limbi străine, creşterea numărului de ore pentru disciplinele Limba română la specializarea Ştiinţe sociale (pentru că susţin bacalaureat din aceeaşi programă ca cei de la Filologie); Biologie la clasa a XI-a, specializarea Matematică-Informatică; Informatică la profilul Matematică-Informatică; şi reducerea sau chiar eliminarea disciplinelor care nu aduc plus valoare din perspectiva specializării. Aici, respondenţii au exemplificat reducerea sau eliminarea disciplinelor umaniste de la profilul real (socio-umane, religie, desen, etc.) şi, respectiv, a unora dintre cele realiste de la profilul umanist (matematică, fizică, logică etc.). De asemenea, tinerii vor eliminarea unor discipline precum Religia, Desenul şi Muzica din  planul-cadru, în special de la ciclul superior şi introducerea unor discipline în TC (ex. Educaţia fizică şi sport) şi  lărgirea ofertei de CDS (astrofizică, geologie, istoria religiilor etc.). Liceenii de clasa a XI-a şi a XII-a vor şi mai multe ore de TIC / informatică / programare, întrucât la finalul anilor de liceu aceştia dau examen de competenţe din TIC, dar nu au nicio oră alocată la profilul real.