Caraş-Severin, Romania

CARANSEBEȘ – Nu orice castel, ci este vorba despre Castelul Cantacuzino din Buşteni, care găzduieşte până în 24 septembrie expoziţia dedicată Centenarului Marii Uniri „100 de ani România. 100 de sculpturi. 100 de zile“.

Peste 100 de sculpturi, lucrări monumentale, unele de peste şase metri înălţime, realizate din aproximativ 80 de tone de material, se află în atenţia publicului în perioada estivală, între acestea numărându-se şi două sculpturi realizate în cadrul taberelor de sculptură de la Caransebeş. Proiectul a fost iniţiat de Galeria de Artă a Castelului Cantacuzino, lucrările fiind expuse în grădina Castelului şi în spaţiul interior al Galeriei de Artă. În cadrul expoziţiei sunt prezente nume prestigioase ale sculpturii româneşti postbelice şi contemporane, lucrările provenind din colecţii publice şi private, dar şi din selecţia realizată în urma concursului de proiecte lansat de Castelul Cantacuzino.

Despre participarea caransebeşeană, directorul Casei de Cultură „George Suru“, Ioan Cojocariu, a precizat: „Participă artişti de valoare, de la Brâncuşi până în zilele noastre şi am fost şi noi solicitaţi să participăm cu două sculpturi. Au fost selectate două lucrări ale unor artişti străini, care au realizat sculpturile pentru noi, în cadrul taberelor pe care le-am organizat la Caransebeş“.

Din păcate, Anul Centenarului reprezintă pentru Tabăra de Sculptură Monumentală de la Caransebeş întreruperea continuităţii acesteia, după 15 ediţii, în 2018 nemaifiind fonduri suficiente pentru organizarea ei. Cât priveşte expoziţia de la Palatul Cantacuzino, sculpturile provin din întreaga Românie și din Moldova, în ideea de Mare Unire a artiștilor. Pentru o reprezentare cât mai vizibilă a evenimentului şi a creaţiilor, va fi editat un catalog ce va cuprinde sculpturile ce fac parte din proiectul iniţiat de Galeria de Artă a Castelului Cantacuzino. Expoziţia este organizată sub îndrumarea Fundaţiei Triade, în colaborare cu sculptorul şi criticul de artă Eugen Petri, unul dintre curatorii expoziţiei, cel care a coordonat dealtfel şi Simpozionul de sculptură monumentală de la Caransebeş.