CARAŞ-SEVERIN – Potrivit CRIO, procentajul normal pentru o societate productivă ar fi de 80% pentru învăţământul profesional.Consorţiul Regional pentru Învăţământ şi Ocupare Vest (CRIO) a prezentat, la finalul săptămânii trecute, rezultatele unui studiu privind oferta de formare profesională, raportat la regiune şi Caraş-Severin. Potrivit acestuia, 43.734 de tineri din 103 unităţi şcolare din întreaga regiune sunt beneficiari ai serviciilor pentru mai multe domenii de calificare (meserii).
„Atât la nivel de regiune cât şi în Caraş-Severin, domenii prezente, dar cu ponderi nesemnificative, sunt chimia industrială, tehnicile poligrafice şi producţie media – domenii aparent atractive pentru tineri şi cu şanse de ocupare. În schimb, domeniile cel mai bine reprezentate sunt mecanica, economia, electronica şi automatizările, turismul şi alimentaţia. Problemele ce se ivesc în calea acestor tineri pe drumul lor către accederea spre un loc de muncă sunt create de asigurarea instruirii practice prin colaborarea cu angajatorii. Nici părinţii lor nu înţeleg rolul învăţământului profesional şi tehnic şi continuă la suprasaturaţia de şomeri cu studii superioare“, a precizat Ildiko Pataki, coordonator CRIO Vest.
Lipsa de comunicare dintre factorii decizionali în acest domeniu – angajatori, cadre didactice, Inspectoratul Şcolar, părinţi, AJOFM şi elevi – a fost blamată de către inspectorul şcolar general adjunct Rodica Vesa. Prezenţi la această evaluare, agenţi economici cărăşeni au ţinut să precizeze că nu găsesc forţă de muncă tânără şi calificată pentru meseriile pe care le pot oferi: tehnician, sudor, lăcătuş, prelucrător prin aşchiere etc. Concluzia întâlnirii a fost aceea că, în condiţiile în care învăţământul are ponderea de 80% în favoarea celui teoretic, sistemul este răsturnat. Aceeaşi pondere ar trebui să fie în favoarea calificării în anumite meserii, pentru o productivitate crescută ce ar putea fi soluţia evoluţiei economice a judeţului.
Flavius Rotariu