Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – A doua jumătate a lui 2011 a marcat începutul sfârşitului pentru tramvaiele reşiţene. Iniţial circulaţia lor a fost oprită pentru câteva zile, apoi au fost introduse noi opriri pentru ca, mai apoi, să fie oprite fără un termen anume pentru repornirea lor. Şi de atunci, străzile Reşiţei n-au mai auzit zgomotul infernal pe care-l scotea mijlocul ecologic de transport.

Potrivit autorităţilor şi operatorului de transport, calea de rulare a fost principalul vinovat, dar şi faptul că firele de curent se rupeau frecvent, implicând costuri exagerate. Oare tramvaiul mai are vreun viitor la Reşiţa şi ce ar trebui să facă autorităţile pentru acest mijloc de transport? Şeful administrativului reşiţean explică faptul că tot necazul a plecat de la lipsa banilor, care ne-au ocolit în special din cauza faptului că urbea n-a fost declarată pol de dezvoltare. Însă lipsa banilor n-a dus doar la retragerea tramvaielor…

Primarul Mihai Stepanescu explică: „Ne preocupă problemele administraţiei, problemele cetăţeneşti, şi sper eu ca Reşiţa să beneficieze de atenţia guvernanţilor noştri, a forurilor instituţionale româneşti, de ce nu şi europene, şi cred în asta! Sper ca să facem din Reşiţa ceea ce n-a fost în 2007, şi anume pol de dezvoltare, fiind singurul oraş din vestul României care n-a beneficiat de un asemenea statut, pierzând circa 30 de milioane de euro. 30 de milioane de euro înseamnă asfaltarea tuturor străzilor şi a trotuarelor Reşiţei, amenajare de parcuri şi sensuri giratorii, şi aşa mai departe. Asta înseamnă 30 de milioane de euro! Sau putea însemna reabilitarea, modernizarea liniei de tramvai, ca să vă dau un alt exemplu. Sau realizarea a peste 30 de blocuri de locuinţe”.

Şi, totuşi, în ce stadiu se află eventualele iniţiative legate de posibilitatea reintroducerii tramvaielor?

„Până nu apare finanţarea pe diverse axe, nu luăm în calcul nicio problemă cu tramvaiele, spune Mihai Stepanescu. N-am renunţat la acest mijloc eficient de transport public, n-am spus pe ce traseu, probabil pe acest traseu sau pe altele, că sunt trei variante. Totul era vechi! Linia a creat cele mai mari probleme, garniturile plus alimentarea cu energie electrică, se tot rupea cablul. Cablul nu te costă o avere, problema este existenţa celor peste 30 de milioane de euro pentru reabilitarea liniei. Acolo e problema! Rezolvarea acestui aspect şi mai ales a convulsiilor din trafic. Nu este simplu să reabilitezi linia aşa cum este, pentru că acest tramvai a fost introdus înainte de 1989, în perioada 1986-1988, când erau în Reşiţa puţin peste 2.000 de autoturisme şi erau peste 20.000 de muncitori, în partea din amonte a oraşului. Iar acum situaţia s-a inversat: sunt undeva la 2.000 de muncitori şi peste 20.000 de autoturisme. Dacă stai de vorbă cu şoferii, nu prea vor să audă de tramvaie. Dacă stai de vorbă cu oamenii în vârstă sau cu cei care iubesc partea ecologică, pe care o asigură acest mijloc de transport, s-ar putea să adopte varianta opţională pentru tramvaie. Făcând un studiu, părerile sunt, bineînţeles, împărţite, şi noi sperăm că vom continua demersurile de a avea un transport cât mai modern la Reşiţa, după apariţia surselor financiare. Când avem bani, ne punem la masă şi noi, şi cetăţenii, prin dezbateri publice, să vedem în ce măsură îi împărţim şi cum îi împărţim. Care sunt primele priorităţi? Modernizarea drumurilor? A utilităţilor? Să nu spargem ulterior drumurile pentru reţele de apă, canalizare sau gaz? Sau este nevoie de locuinţe, de investiţii, sau să nu spun neapărat parcuri industriale?”.

Un lucru este cert: repetatele acţiuni prin care municipalitatea a întrebat cetăţenii dacă doresc sau nu reintroducerea mijlocului de transport au înclinat balanţa în favoarea tramvaiului. Iar de finanţare europeană prin fonduri structurale s-ar putea vorbi abia de la anul…

Antoniu Mocanu

17 Comments

  1. daca nea primaru”continua in acest fel va conduce un mini oras pentru ca va ramane doar el si cu ai lui.suntem singurul oras din lume care a renuntat la tramvaie.avem cu ce ne lauda.acum sa vorbim de autobuze:
    -in statii opresc pe banda unu de circulatie,parca intentionat,
    -au aer conditionat dar merg cu usile deschise,
    -in statia de la victoria au aparut denivelari pe carosabil,
    -aparatul de compostat lipseste si pe langa faptul ca sunt inguste pe culoar mai trece si taxatorul in cazul ca stai prea relaxat,
    -pretul biletelor cam mare pentru traseul pe care il parcurg.

    • SERBANOIU COSMIN Reply

      Care lume….in Resita nu au ce cauta tramvaie…eventual firobuze…cel mai bine este sa fie autobuze pentru toata lumea moroasa/ govandari toate zonele/ marginea/lend……pentru toata lumea.

  2. Foarte adevarata partea cu autobuzele,lucru pentru care ar trebui sa se sesizeze cei de la politie si cei care angajeaza soferi pe autobuz,asemenea „fenomene”,care opresc pe banda 1(chiar daca statia e goala),nu acorda prioritate (unde ar trebui),circula pe mijlocul drumului (de parca si-a cumparat drum) si daca il claxonezi se uita la tine de zici ca impunge,etc

  3. Sicher, mein fuhrer Reply

    Michele, lasă-le dreacu de abureli pe şine. Stii ca tu ai o singura axa: Putere obtinuta pe orice cale – cumpararea si controlul adversarului – suprimarea opozantilor. Curios, parca le-au mai avut si altii pe astea, de fapt nu poti fi mai mult decat un copy-paste, dupa chipul si asemanarea liderului tau … „Ce baftă pe conducători că oamenii nu gândesc“ – Adolf Hitler. 🙂

  4. Primare tu pe tine, pe tine ba te auzi ce spui??? Alte parcuri industriale???*Avem unul si este gol*; Alte blocuri de locuinte??? *Pt cine ca si asa 10% din ap sunt nelocuite*; Si acum invers, raspunde ba primare raspunde: Cati investitori ai adus in oras??? Apa/canal cand o sa bagi in Moniom, Doman, Cuptoare……..??? Drumuri in aceste zone cand o sa faci??? *Daca nu st acesti oameni platesc impozit de oras si arata mai rau decat ultimele catune*. Nu esti in stare de nimic, au fost primari independenti inaintea ta ba si orasul arata si mergea mai bine, ce tot o dai ca nu primesti fonduri, doar esti in partidul la putere. Din taxele si impozitele pe care le incasezi chiar nu esti in stare sa faci nimic??? Sper ca pana in 2016 sa te duci ba dupa Dragana ca noi nu ne vindem doar pt atat si sper ca acest sentiment sa il arate la votul urmator intregul oras, cu catunele lui.

  5. CEA MAI MARE GRESEALA in DOMENIUL TRANSPORTULUI PUBLIC a FOST SCOATEREA TRAMVAIELOR. In Resita trebuia si trebuie conceput si aplicat un plan multianual pentru reintroducerea tramvaiului, astfel schimbarea caii de rulare si a firului de alimentare cu energie electrica, in primul an, de la Renk la sensul giratoriu de la intim, in al doilea an de la „Muzeul de Locomotive” la pasajul de la Nera, in al treilea an de la Romtelecom (orasul vechi) la Piata Republicii si in al patrulea an de la Piata Republicii si pana in Stavila. Se observa ca de pe aceste tronsoane lipsesc pasajele care concomitent cu evolutia lucrarilor la calea de rulare a tramvaiului si a firului de alimentare, trebuie sa intre pe rand in reparatii capitale. TRAMVAIUL este mijlocul de transport cu capacitatile de transport orare cele mai bune, este ecologic si avem la Arad o fabrica de tramvaie, in colaborare cu Siemens. Finantarea o putem obtine si de la bugetul Statului, ca-i USL-ul la putere si din Fonduri Europene

  6. Asta cu inca un parc industrial e colosala! Marean insusi ar fi invidios! Nu stiu de ce nu fac, in week-end, trasee pt karting sau alte sporturi cu motor in parcul industrial, macar asa fac niste bani din chirii. Investitori oricum canci!

    • Pai concursul de Karting o sa fie in parcul industrial si cred ca asa oa sa ramanaaaaaa.

  7. Verdammt, Misha!!! Reply

    Verdammt, Michael!! Sie sogar du bist ein lockerer! Hier finden sie eine kugel und mein Luger, sagte Adolf verzweifelt und nahm ein cyanid

  8. Celor care nu sunt de acord cu tramvaiul, le urez ca toata viata lor sa mearga, ca mine, cu nenorocitele astea de autobuze insalubre, imputite si etanse.

  9. Am inteles de la plangaciosul asta de primar ca nu are bani …ca nu au dat alti bani , ca nu are cu ce cumpara autobuze, ca nu ia dat nimeni bani sa isi duca „admiratoarele” in diferite excursii. ma rog toata lumea este vinovata numai el nu cu toate ca el este cel care ia deciziile. dar de ce sunt autobuzele insalubre ? de ce nu sunt murdare ? daca nu a avut bani de tramvaie, cap sa organizeze ceva a avut ? nu. pentru ca cineva care are idei putine si fixe nu are cum sa organizeze ceva si sa administreze cum trebuie. pacat de Resita , pacat de noi

  10. Pai PRIMARUL isi face vile la Timisoara copii la facultati in America si noi in GETOU. Rusine primari incompetenti. Oare cati ani ne trebuie sa ne trezim sa fim condusi de OLIGOFRENI .

    • CORECT.In America sunt ale dracu de scumpe facultatile si e foarte interesant ca un milog de primar dintr-un catun isi permite sa-si tina odraslele la facultate, de ce nu i-a dat la SORBONICA DE LA RESITA CA E APROAPE DE PRIMARIE DAR VOR TERMINA FACULTATILE IN AMERICA CAND SE VINDE ROSA LA ….. MAI TREBE SA AI SI PUTINA INTELIGENTA, SI DACA L-AU MOSTENIT PE TATUCA E CLAR.

  11. Vad ca raman mereu aceeasi care nu au de lucru…ce va priveste pe voi viata personala a cuiva nu inteleg…probabil pentru ca propria viata e prea simpla. Se pare ca nu va intereseaza ca in ultimii ani in sfarsit orasul arata mai bine, s-au asfaltat drumuri, se modernizeaza parcuri, se infiinteaza centre sociale, se incearca atragerea de investitori. Toate aceste lucru se pare ca nu conteaza pentru unii, ci doar scandalul si barfa. Si va mai numiti resiteni. In locul vostru as incerca sa aduc ceva constructiv nu doar critici daca vreti sa ajutati orasul.

    • daca ai incerca sa aduci ceva constructiv fa-o,lumineaza-ne si pe noi cum sa ajutam orasul.

Adaugă comentariu