CARAŞ-SEVERIN – Cei mai mulţi cărăşeni care pleacă, legal, din Caraş-Severin, la muncă în străinătate, sunt femei şi ajung la babe, în Austria. Li se percep şi comisioane ilegale pentru angajare, dar şi taxe de transport, uneori discutabile.
Subiectul cărăşenilor care ne lasă pustii satele și orașele, alegând calea Occidentului – unde ajung de multe ori victimele muncii forţate sau cad pradă intermediarilor care le percep tot felul de taxe – a fost dezbătut zilele trecute sub cupola palatului prefectural. În acest context, Gheorghe Videscu, inspectorul şef adjunct pe linie de Relaţii de Muncă, din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă din Caraş-Severin, a făcut dezvăluiri surprinzătoare şi dureroase la acest capitol, toate legate de judeţul nostru: „La nivelul judeţului Caraş-Severin funcţionează un număr de 22 de agenţii de plasare de forţă de muncă. Persoanele mediate în primul semestru al acestui an au fost în număr de 159, dintre care 112 femei şi 47 de bărbaţi. Medierea a fost făcută pentru îngrijire bătrâni la domiciliu, în special în Austria“.
Oficialul ITM a vorbit şi despre nereguli: „În urma controalelor efectuate şi în urma sesizărilor primite de la persoanele mediate, inspectorii de muncă au amendat opt firme la nivelul judeţului Caraş-Severin. Cuantumul amenzilor a fost de 84.000 de lei, în special pentru neîntocmirea formelor legale privind contractul de muncă şi a celorlalte prevederi legislative. În urma sesizărilor efectuate de către persoanele mediate, acestea doar vor să spună, le e frică să denunţe sau să scrie efectiv cu ce probleme se confruntă“.
Şi chiar dacă, legal, firmele care asigură medierea n-ar avea voie să perceapă comisioane de la cei care-şi caută de lucru, ci doar de la angajatori, în realitate lucrurile nu se întâmplă deloc aşa. Din discuţiile purtate între oameni şi inspectorii de muncă, au reieşit problemele la acest capitol, care sunt legate atât de comision, cât şi de taxele de transport sau de condiţiile promise dincolo. „Aici sunt cele mai mari probleme, la comision şi la transport. Cu privire la transport, dacă se prevede în contractul de muncă efectiv, contractul de muncă este plătit de angajator. Dacă nu, nu. În urma discuţiilor purtate, le este frică. Li se prezintă într-un fel, unde vor ajunge, dar când ajung acolo se confruntă cu altă situaţie de fapt. Pleacă, revin în ţară, fac reclamaţie la noi. Noi dispunem controalele care sunt făcute cu celeritate şi cam astea sunt problemele cu care ne confruntăm noi la nivelul inspectoratului“, a mai precizat Gheorghe Videscu.
Antoniu Mocanu