REŞIŢA – CNADNR a arătat preţul necesar mentenanţei pe timp de iarnă a sectoarelor de drumuri naţionale.
De două zile, pe site-ul Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. se regăsesc datele de contact ale persoanelor responsabile cu deszăpezirea drumurilor naţionale şi autostrăzilor din România în perioada iernii 2013 – 2014. Potrivit informaţiilor, pe drumurile naţuonale cărăşene vor acţiona doi agenţi economici specializaţi, unul care se va ocupa de drumurile administrate de Secţia DN Orşova şi celălalt de SDN Caransebeş.
Totodată, CNADNR a precizat costul efectiv plătit pentru deszăpezirea unui kilometru de drum din întreaga reţea naţională rutieră (aproximativ 17.600 km) în toate cele patru luni ale iernii trecute.
„Pentru iarna 2012 – 2013, bugetul total alocat pentru activitatea de deszăpezire a fost de 47.595.632 euro, din care plăţile efective către firmele contractante au însumat 27.960.126 euro. Aprovizionarea şi transportul materialelor necesare până la bazele de deszăpezire (150.000 tone nisip şi 244.000 tone sare) a costat 13.905.765 euro, iar cheltuielile pentru deszăpezirea cu autoutilaje proprii (reparatii, piese de schimb, carburanti, lubrefianți, anvelope, acumulatori, etc) au fost de 2.692.251 euro. Alte cheltuieli privind activitatea de iarnă pentru cca 400 locaţii: DRDP, SDN şi baze de deszăpezire, puncte de sprijin (utilităţi, combustibil pentru încălzire, informări operative, etc) au fost in valoare de 1.324.503 euro. Aprovizionarea şi montarea/demontare panouri parazapezi a costat 828.836 euro, iar punerea în ordine a drumurilor, precum şi repararea degradărilor cu mixtură stocabilă a însumat 884.151″, se precizează în comunicat.
Sarea folosită ca material antiderapant în perioada de iarnă 2013 – 2014 a fost achiziţionată, exclusiv de la Compania Naţională a Sării, CNADNR încheind cu SALROM un contract în valoare de aproximativ 80 milioane lei (fără TVA) pentru asigurarea stocului necesar. Aritmetica simplă efectuată de CNADNR a rezultat că 1.588 de euro reprezintă costul deszăpezirii unui kilometru de drum din administrarea companiei. Aceasta contractează, pentru perioada de iarnă, lucrări de deszăpezire pe loturi de autostrăzi şi drumuri naţionale la o valoare maximă estimată.
„Cheltuielile necesare sunt făcute în funcţie de condiţiile meteorologice, astfel încât sumele maxime estimate nu au fost niciodată cheltuite integral”, se mai precizează în comunicat.
Flavius Rotariu