Înfiinţarea unei firme este poate cel mai uşor de făcut pas pentru un antreprenor.
Adesea însă sunt ignorate aspecte mult mai importante, precum necesarul unei finanţări, necesarul unui plan de afaceri foarte bine conceput, obţinerea unei linii de credit – greşeli care pe termen scurt nu au o influenţă majoră dar care pe termen lung duc la eşecul business-ului. Care ar fi greşelile principale făcute de antreprenori care duc la respingerea proiectelor de finanţare şi nu numai? Enumerăm în continuare câteva dintre acestea, într-o ordine aleatoare:
Cunoştinţe financiare insuficiente
Pentru sfaturi şi recomandări în ceea ce priveşte debutul unei afaceri trebuie cu siguranţă apelat la un specialist. Un antreprenor nu va şti de fiecare dată toate aspectele legate de furnizori, clienţi sau terţe persoane. Nu va şti exact cum stă corelarea fluxurilor de plăţi şi încasări, cum se va desfăşura exact activitatea (de la procese de producţie şi până la utilajele necesare). Toate aceste cunoştinţe le poate pune la dispoziţia antreprenorului doar un expert.
Inexistenţa unui plan de afaceri
Trebuie ca antreprenorul să facă o analiză temeinică a sectorului pe care îşi doreşte să penetreze piaţa. Specificul industriei pune la dispoziţie variante multiple: uneori apare un necesar de aprovizionare cu utilaje specifice şi nu există deloc cunoştinţe despre acest aspect. Este necesară achiziţia de aparatură şi tehnică nouă sau pot fi alese şi tehnologii second, scoase la licitaţie? În cel din urmă caz, de exemplu, pe sectorul industrial se poate apela cu încredere la licitaţii de utilaje second hand la Surplex.
Lipsa experienţei în domeniu
În acest caz antreprenorul va trebui să se înconjoare de specialişti în domeniu, însă şi aceştia vor fi destul de greu de găsit fără o experienţă temeinică. Afacerile cu un grad de complexitate ridicat necesită expertiză, oameni specializaţi pe o anumită nişă, calificaţi corespunzător.
O experienţă precară în domeniul de activitate face dificilă de asemenea şi gestionarea eficientă a unei echipe, din acest motiv antreprenorii trebuind să se documenteze temeinic şi să obţină toate informaţiile necesare înainte de a penetra un segment de piaţă.
Management financiar şi contabilitate
Adesea aceste două noţiuni sunt confundate. A ţine contabilitatea tuturor mijloacelor şi resurselor de care dispune firma este desigur o necesitate. Contabilul devine aliatul perfect, un sfătuitor care cunoaşte exact situaţia companiei, a colaborărilor sale, a relaţiilor cu terţe persoane şi care poate oferi recomandări în ceea ce priveşte o mai bună gestiune. Luarea deciziilor strategice rămâne însă în sarcina managerului, care trebuie sa aibă acea viziune financiară care să ajute la dezvoltarea companiei atât pe termen scurt cât şi o viziune de ansamblu care să asigure expansiunea pe termen îndelungat.
Alocarea ineficientă a resurselor
Poate una din cele mai grave greşeli este folosirea resurselor financiare, materiale, a activelor firmei într-un mod ineficient. În acest caz chiar de la bun început business-ul va fi sortit eşecului. Din nou se impune un management coordonat de opinii ale experţilor în domeniul financiar care să ofere recomandările necesare în cazul în care antreprenorul este pus în dificultate.
Toate aceste greşeli făcute de antreprenorii aflaţi la început pot să ducă la pierderea afacerii. Totul trebuie gândit foarte bine dinainte, conform unui plan bine stabilit. Chiar şi pierderile iniţiale trebuiesc planificate şi de asemenea şi creşterea ulterioară, precum este la fel de necesară crearea unei rezerve pentru situaţii neprevăzute. Orice început de business necesită dedicare, disciplină şi perseverenţă pentru reuşită, iar evitarea greşelilor enumerate mai sus poate duce orice antreprenor pe drumul cel bun.