Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Rezultatul: un proiect demarat în 2012, aflat la stadiul de 58% per total și puțin probabil să fie gata la timp… adică pe 31 decembrie 2023, când e termenul de finalizare!

Asta deși, în 2012, Comunitatea Europeană a pus la dispoziția județului 500 de milioane de lei pentru rezolvarea problemelor de apă și canal. Sumă suplimentată în ultimii ani cu alți 200 de milioane lei necesari pentru actualizarea prețurilor. Asta înseamnă că, în 2012, s-au făcut licitații și s-au încheiat contracte. După suplimentarea sumelor, s-au făcut alte licitații și contracte, fiind reluate lucrări vechi de companii care le-au demarat în 2012. Unde suntem astăzi?

„Ni s-a atras atenția de la nivel central că, pe acest ciclu de finanțare, județul nostru stă cel mai rău pe țară”, a sintetizat prefectul Ioan Dragomir în cadrul ședinței de analiză a implementării proiectului. Președintele Consiliului Județean (CJ), Romeo Dunca, consideră că anumiți constructori au luat banii și în loc să îi pună în operă au făcut altceva cu ei. „De-asta am ajuns aici. Constructorii și-au zis că se vor descurca cu nea Gheorghe sau cu Dorel. Au luat contractul, l-au ținut șapte ani, s-au dus prețurile la deal dar n-au mai ajuns banii și au ieșit din contract. Am venit cu alți bani, au câștigat din nou și suntem în aceeași situație”, în exprimarea președintelui CJ.

Unii constructori și-au făcut bine treaba, alții au „progresat” cu doar câteva procente. În prima categorie se încadrează lucrările de construire și reabilitare a stațiilor de epurare din Oțelu Roșu, Moldova Nouă și Băile Herculane. Valoarea inițială a fost de 24,4 milioane lei, ulterior suplimentată cu alte 4 milioane, în prezent proiectul fiind gata. În privința lucrărilor similare de la Bocșa, Oravița, Reșița și Anina, inițial valoarea a fost de 15 milioane lei, suplimentată cu încă 4. Stadiul actual este de 79% la Bocșa, 82% la Oravița și 77% la Reșița, constructorul dând asigurări că la Bocșa și Oravița va termina anul acesta, în vreme ce la Reșița va mai dura puțin pentru că mai este ceva de construit. La Anina, stadiul este 0, fiind necesară consolidarea unui versant de care vor depinde lucrările. Șeful AquaCaraș, Gheorghe Filipescu, se arată încrezător că proiectul va fi dus la bun sfârșit.

În cazul lucrărilor de construire și reabilitare a sursei de apă și a stațiilor de tratare de la Oțelu Roșu, Moldova Nouă, Caransebeș și Băile Herculane, valoarea inițială a fost de 19,7 milioane lei, fiind suplimentată cu alte 10 milioane lei. Filipescu speră că proiectul va fi dus la capăt, deși contractul are o problemă tehnică și nu poate fi încasat, situație inedită la nivelul țării. Conform directorului AquaCaraș, se va face un un act adițional și, în câteva zile, totul va fi ca apa de limpede.

Progres socotit pe degete

Lucrări similare au loc și la Reșița, Bocșa, Anina și Oravița, fiind vorba despre un contract de 11 milioane de lei, suplimentat cu 831.000 de lei. Lucrări ce trebuiau finalizate pe 29 decembrie, numai că progresul a fost de… 5%, motiv pentru care AquaCaraș a reziliat contractul. În paralel, la Reșița se lucrează la reabilitarea și extinderea conductelor de aducțiune ale rețelelor de distribuție și canalizare. Contract de 35,7 milioane lei, suplimentat cu 11 milioane, ce trebuia finalizat astă vară, numai că doar 7% din lucrări au fost recepționate. Totuși, constructorul crede că va termina până în luna august, părere susținută și de primarul Ioan Popa, deși Adelin Tuță, director de investiții de la nivelul primăriei, atrage atenția că pe 30 de străzi trebuie schimbate conductele de apă sau canal și pe încă 32 mai sunt lucrări de executat.

La Bocșa, Oțelu Roșu și Anina, situația nu e roz deloc. În primul caz, stadiul lucrărilor este de 65%, fiind vorba despre un contract de 47 milioane lei, demarat în 2014. Viceprimarul Bocșei susține că nu se mai lucrează nimic de astă vară, motiv pentru care președintele CJ sugerează rezilierea contractului. Pentru reabilitarea și extinderea conductelor de la Oțelu Roșu, proiectul se ridică la 39 de milioane, fiind suplimentat cu 20 de milioane. Lucrările au început în 2014, apoi constructorul a renunțat la contract, ulterior recâștigându-l și progresând cu… 6%. Asta deși primăria a eliberat 37 de avize de spargere pentru 18 străzi, pe unele repetându-le de patru-cinci ori. Iată de ce primarul Luca Mălăiescu crede că va fi imposibilă finalizarea acestui proiect la timp. Proiectul similar de la Anina a însemnat 43 de milioane, suplimentat cu 13 milioane, cu progres 14% în 23 de luni din partea unei societăți pentru „exmatricularea” căreia va trebui o nouă procedură pentru a găsi un nou constructor.

„Abureli” de constructori

„Nu m-am așteptat ca unele societăți care au câștigat contracte să ne aburească în halul ăsta. Chiar am crezut că sunt probleme reale, dar de fapt erau găselnițe pentru a nu se lucra. Când mi s-a spus că un primar nu dă autorizație de spargere, m-am implicat personal, dar am constatat că nu era nevoie de ele pentru că de fapt constructorul căuta să-și justifice lipsa activității”, a descris sec Romeo Dunca o situație din care cetățenii suferă cel mai mult, iar județul riscă să restituie bani grei. E greu de crezut că lucrările vor fi gata până la anu’, dar este esențial și pentru exercițiul financiar următor să urce cât se poate de sus. Pentru că la 85-90%, altfel se discută, inclusiv ca și scheme financiare sau cofinanțări. N-o spunem noi, ci este concluzia ședinței de vineri.

JCS-Ionel Ivașcu