Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Şeful administrativului reşiţean a fost iniţial ezitant în a da un termen, însă a explicat că dacă lucrările la linie vor începe în primăvara anului viitor, calvarul de pe străzi s-ar putea încheia în doi, trei ani.

În 10 iulie, pentru Reşiţa, s-a semnat prima etapă a proiectului tramvai, care ne va aduce în principal linia dintre Kaufland (Confecţii) şi Triaj, incluzând infrastructură, depou, staţii, poduri etc. Când se vor încheia lucrările? Primarul Ioan Popa detaliază: „O să vă răspund la asta deşi am mai dat câteva fail-uri (greşeli – n.r.) aşa, în general, în timp, şi mă feresc să avansez cifre, nume, pentru că de multe ori, dacă nu iese aşa cum zic eu, acest lucru se întoarce împotriva mea. Am studiat asta de-a lungul timpului! Dar mă risc să mai fac câteva previziuni. Deci Radu (reprezentantul proiectantului – n.r.) are ordin de începere a lucrărilor de proiectare, are termen de vreo patru luni, iulie-octombrie, practic undeva pe sfârşit de octombrie, noiembrie ar trebui să ne predea lucrarea, proiectul tehnic. Noi în paralel vom demara deja ce putem să demarăm pe caietul de sarcini pentru execuţie, astfel încât la sfârşitul lunii octombrie, noiembrie să fim şi noi aproape gata cu caietul de sarcini. Dorinţa noastră este să scoatem la licitaţie lucrarea propriu-zisă, execuţia, undeva în lunile noiembrie, decembrie, ca să dăm timp în perioada de iarnă – decembrie, ianuarie, februarie, martie –, când oricum nu se poate lucra în principiu în construcţii, să facem selecţia companiei, constructorului care va face această lucrare“.

Şi dacă toate vor decurge ca la carte, procedurile îşi vor urma cursul. „Dacă nu avem probleme de contestaţii şi paracontestaţii, lucrările ar trebui să înceapă în primăvara anului viitor, conchidea edilul. Estimez eu aprilie, mai, aşa în campania electorală, să spargem oraşul, ca să mai lucrăm pe unii, alţii. Nu, nu se va întâmpla aşa, pentru că şi acest detaliu l-am discutat cu proiectantul, vrem să închidem tronsoane şi să le rezolvăm! De exemplu, închidem Victoria-Kaufland, deviem circulaţia pe centuri, Făgăraşului, Muncii, şi rezolvăm problema aceea. După care deschidem efectiv pentru circulaţie publică acel tronson şi închidem Intim-Victoria, la fel mergând pe Făgăraşului şi Muncii. După ce deschidem ambele tronsoane pentru public în Govândari, venim pe Triaj. Şi până atunci, din estimările mele, împreună cu Immochan-ul (devenit Ceetrus – n.r.), vom reuşi să deschidem calea de acces prin Mociur. Astfel încât, atunci când lucrăm pe pasajul de la Intim şi zona de Triaj, să putem devia efectiv circulaţia prin zona Mociur, înspre Fântânilor, spre Gara de Sud. Şi venim, încet, încet, spre partea de sud a oraşului“.

Pe scurt, proiectul tehnic trebuie să fie gata în octombrie, noiembrie, iar lucrările vor demara în aprilie, mai. Întrebat vizavi de finalizarea efectivă a lucrărilor, edilul a precizat: „Avem 36 de luni, deci în 2022 vom termina lucrările. Oricum, ideea este că timpii sunt N+3, deci în acel an la final o să terminăm toate lucrările pe care le avem pe fonduri europene, altfel pierdem banii. Eu cred că lucrările se pot face, cu siguranţă, în 24 de luni, dacă găsim un constructor bun. Şi probabil că vom lucra la caietul de sarcini astfel încât să punctăm inclusiv pe timpii de realizare, adică să nu ţinem oraşul blocat o perioadă foarte lungă de timp“.

Potrivit fişei de proiect puse la dispoziţie de ADR Vest, iniţiativa are o valoare totală de 94,84 de milioane de lei, dintre care 89,65 sunt fonduri nerambursabile. Durata de implementare pentru această primă etapă, adică pentru tronsonul Kaufland (Confecţii)-Triaj, este de 53 de luni.

Antoniu Mocanu