REŞIŢA – Problema absorbţiei Colegiului Tehnic Cărăşan de către Colegiul Tehnic, în urma fuzionării celor două unităţi şcolare, ridică suspiciuni vizavi de locurile de muncă.
În şedinţa ordinară a Comisiei de Dialog Social a Judeţului Caraş-Severin, principalul subiect de pe ordinea de zi care s-a dezbătut a fost fuzionarea celor două colegii tehnice reşiţene, respectiv Colegiul Cărăşan şi Colegiul Tehnic, primul urmând să fie absorbit de cel de-al doilea. Mai întâi, inspectorul şcolar general adjunct Constantin Nicolăescu a prezentat situaţia reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ de stat din judeţ pentru anul şcolar 2019-2020, în care este redată şi lista unităţilor pentru care s-a propus reorganizarea, conform art.23 din OMEN nr. 5235/02.10.2018. Conform acestei liste se va produce fuzionarea prin absorbţie a Colegiului Tehnic Reşiţa cu Colegiul Tehnic Cărăşan Reşiţa, ceea ce înseamnă că unitatea şcolară din Govândari, adică Colegiul Cărăşan va fi absorbit de Colegiul Tehnic, din Luncă, vizavi de Poliţie.
De asemenea, va avea loc divizarea prin absorbție a unităților de învățământ de la nivelul UAT Caransebeș, astfel: Seminarul Teologic Ortodox „Episcop Ioan Popasu“ Caransebeș-unitate de învățământ cu personalitate juridică divizată; Grădinița cu Program Prelungit Nr.1 Caransebeș, Grădinița cu Program Prelungit Nr.3 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.1 „Sfânta Filofteia“ Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.2 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.5 Caransebeș-componente organizatorice transferate; Grădinița cu Program Prelungit Nr.2 Caransebeș-unitate de învățământ cu personalitate juridică rezultată (structuri existente: Grădinița cu Program Normal Nr.3 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.8 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Jupa + componente organizatorice transferate: Grădinița cu Program Prelungit Nr.1 Caransebeș, Grădinița cu Program Prelungit Nr.3 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.1 „Sfânta Filofteia“ Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.2 Caransebeș, Grădinița cu Program Normal Nr.5 Caransebeș).
După prezentarea materialului, subprefectul Cătălin Hogea l-a întrebat pe Nicolăescu ce se va întâmpla cu personalul celor două unităţi de învăţământ din Reşiţa care vor fuziona, respectiv Colegiul Tehnic şi Colegiul Cărăşan. Întrebarea s-a referit atât la cadrele didactice, cât şi la personalul auxiliar, în condiţiile în care sunt persoane care se află în pragul pensionării şi, după ce au lucrat o viaţă întreagă în aceste unităţi de învăţământ, riscă să-şi piardă locurile de muncă. Acesta a răspuns că în luarea deciziei au contat raţiunile de ordin economic.
„Este vorba de cheltuielile foarte mari înregistrate la nivelul Primăriei Reşiţa, de cele două colegii. Asta a fost raţiunea pentru care Primăria Reșița a înaintat Inspectoratului Şcolar această propunere. Sigur, noi puteam sau nu să acordăm acest statut. Chestiunea nu este foarte bine reglementată, noi dăm avizul conform, dar decizia le aparţine. Într-o Hotărâre a Consiliului Local puteau să realizeze această fuziune“, a precizat inspectorul şcolar general adjunct, care a adăugat că au fost întreprinse demersuri, conform metodologiei, pentru evaluarea bazei materiale, a condiţiilor în care se poate realiza această absorbţie, concluziile fiind favorabile. Stadiul în care se află procesul de absorbţie la ora actuală este Ordinul de Ministru, care mai trebuie emis.
Referitor la personal, Nicolăescu a spus că au avut loc trei întâlniri de consultări cu cadrele didactice şi conducerile celor două unităţi de învăţământ şi a dat asigurări că nu va rămâne nimeni pe drumuri: „Situaţia este rezolvată în ceea ce priveşte situaţia personalului didactic, mai rămâne problema personalului auxiliar. Este în atribuţiile noastre şi, sigur, nu-i vom lăsa pe oameni pe drumuri“.
S-a discutat, de asemenea, situaţia elevilor, care ar fi trebuit să primeze în acordarea avizului şi decizia de fuzionare, foarte mulţi dintre cei care învaţă la Colegiul Cărăşan fiind copii cu dizabilităţi şi situaţii materiale precare, care ar putea să renunţe la şcoală dacă vor fi nevoiţi să facă acest drum, din Govândari în Luncă. S-a vehiculat chiar că ideea fuzionării a fost o ambiţie personală a cuiva, întrucât e prea puţin pentru Reşiţa să rămână doar un singur colegiu tehnic. Ca dotare, inspectorul şcolar adjunct a spus că cele două colegii sunt dotate în aceeaşi măsură. De asemenea, Nicolăescu a subliniat: „Tot anunţăm că vrem să dezvoltăm, cel puţin la nivelul municipiului Reşiţa, învăţământul dual, profesional, tehnic. Asta intră în contradicţie cu ceea ce ni s-a propus nouă“.